برخورد لنت ترمز اصلی سمند با بازیکن تیم ملی بسکتبال موجب مرگ او شد

داشتن لنت ترمز اصلی سمند بی صدا یکی از ایده آل های وسیله نقلیه ما است. از آنجایی که طراحی جدید سیستم ترمز به سمت کوچک شدن گیره و لنت حرکت می کند، مواد به کار رفته در ساخت لنت ها نیز باید در کاهش صدای ناشی از ترمز موثرتر باشد.

به همین دلیل شرکت های تولید کننده لنت ترمز از الیاف، پودرهای سرامیکی و مواد آلی مصنوعی در تولید لنت ترمز استفاده می کنند.

لنت های ترمز سرامیکی از مواد سرامیکی و مواد آلی تشکیل شده اند و از مدل های لنت NAO به شمار می روند اما می توان ذرات مس و برنج را نیز در آنها یافت.

برخی از سازندگان به این نوع لنت ترمز سرامیکی می گویند، اما میزان سرامیک استفاده شده در این لنت ترمز بسیار کم است. حدود 1 درصد بنابراین قیمت آنها کمتر از قیمت واقعی لنت های سرامیکی است.

در واقع همه لنت های سرامیکی یکسان نیستند، اگر سرامیک استفاده شده بیش از حد باشد، صدای تولید شده در هنگام ترمزگیری با این لنت ها بیش از حد خواهد بود و اگر میزان سرامیک کم باشد، قدرت ترمزگیری آن طور که انتظار می رود نیست.

فیلرها موادی هستند که برای افزایش استحکام لنت ترمز در برابر خوردگی و سایش استفاده می شوند. این مواد ممکن است از طیف وسیعی از مواد طبیعی و معدنی به دست آیند.

پودرهای فلزات، پودرهای اکسید اکثر فلزات و پودرهای سرامیکی از جمله مواردی هستند که برای افزایش مقاومت سایشی لنت ترمز در دماهای بالا بدون از دست دادن ویژگی های اصطکاکی خود استفاده می شوند.

آلومینیوم، روی، سولفات فلز و گرافیت موادی هستند که به عنوان اصلاح کننده استفاده می شوند.

بایندرهای رزین نقش حیاتی در ساختار لنت ترمز دارند. اگر رزین در فشار بالا و دمای ترمز بالا استفاده شود، مواد لنت ترمز جدا و متلاشی می شود.

بنابراین رزین ها باید کیفیت خوبی داشته باشند تا لنت ترمز به درستی با هم تماس داشته باشد. استفاده از رزین های ارگانیک با خواص عالی یکی از عوامل افزایش قیمت لنت ترمز است.

شایان ذکر است که رفتار رانندگی هر راننده در تعیین نوع لنت ترمز و طول عمر آن بسیار موثر است.